القائمة الرئيسية

الصفحات

نايت كالم Night Calm-أدوية علاج الأرق- eszopiclone

المادة الفعالة eszopiclone

الإسم التجاري نايت كالم Night Calm
الإستعمال هذا الدواء من المنومات الغير بنزودايزيبينة التي تؤثر على بعض المواد الكيميائية في الدماغ التي يمكن ان تصبح غير متوازنة وتسبب مشاكل في النوم والأرق ويعمل على تقليل نشاط الدماغ
يستخدم لعلاج الأرق ويسبب الاسترخاء للمساعدة على النوم




موانع الإستعمال

- لا تستخدم هذا الدواء إذا كانت لديك حساسية منه
- أمراض الكبد
- توقف التنفس أثناء النوم
- أمراض الرئة مثل الربو والالتهاب الشعبي وانتفاخ الرئة ، أو مرض الانسداد الرئوي المزمن
-تاريخ من الاكتئاب والمرض العقلي ، أو أفكار انتحارية
- تاريخ طويل من الادمان على الكحول أو المخدرات






الحمل و الرضاعة
Pregnancy Category: C
Lactation: excretion in milk unknown; use with caution





الجرعات
الجرعة للبالغين  
الجرعة الإبتدائية : 2 ملغ شفويا على الفور قبل النوم

قد يزيد الطبيب الجرعة إلى 3 ملغ



الجرعة  للمرضى المسنين
للمرضى المسنين الذين يشكون من صعوبة في النوم :
الجرعة الأولي : 1 ملغ شفويا على الفور قبل وقت النوم.
ويمكن زيادة الجرعة إلى 2 ملغ

للمرضى المسنين الذين يشكون من صعوبة في البقاء نائما :
الجرعة الأولي : 2 ملغ شفويا على الفور قبل وقت النوم


هذا الدواء من أجل الاستخدام على المدى القصير فقط.
أخبر طبيبك إذا كان لديك أعراض الأرق لا تتحسن ، أو إذا كانت تزداد سوءا بعد استخدام هذا الدواء لمدة 7 الى 10 ليال على التوالي.
لا تأخذ الدواء لمدة أطول من 2 أسابيع من دون نصيحة طبيبك.








تحذيرات
يمكن أن تتسبب في آثار جانبية قد تضر بالتفكير أو ردود الفعل.
قد لا تزال تشعر بالنعاس في صباح اليوم التالي بعد أخذ الدواء. حتى تعرف كيف هذا الدواء سوف يؤثر عليك اثناء ساعات اليقظة ، وتوخي الحذر اذا كنت تدفع ، وتعمل الآلات ، والسفر وقيادة السيارات، أو عمل أي شيء يتطلب منك أن تكون يقظ
لا تشرب الكحول في حين كنت تآخذ هذا الدواء . أنها يمكن أن تزيد من بعض الآثار الجانبية
، بما في ذلك النعاس.
هذا الدواء قد يكون عادة الادمان وينبغي ألا تستخدم إلا من قبل الشخص الذي وصف له.
لا ينبغي أبدا أن تشارك به مع شخص آخر ، وخاصة لمن لديه تاريخ من تعاطي المخدرات أو الإدمان. 
قد يكون لديك أعراض الانسحاب إذا ما توقفت عن أخذ الدواء بعد الاستيلاء عليها على مدى عدة أيام على التوالي.
لا تكف عن أخذ الدواء فجأة دون التحدث مع طبيبك. قد تحتاج إلى استخدام أقل وتقليل الجرعة قبل إيقاف الدواء تماما







الأعراض الجانبية

العدوان ، والإثارة ، والتغيرات في السلوك

أفكار تضر نفسك

الهلوسة (سماع أو رؤية الأشياء)

آثار جانبية أقل خطورة قد تشمل ما يلي :

نعاس في غير وقت النوم ، والدوخة ، مشاعر غريبة تنتابك
مشاكل في الذاكرة أو التركيز

القلق والاكتئاب والشعور بالتوتر

الصداع

الغثيان وآلام المعدة وفقدان الشهية ، والإمساك

جفاف الفم

الخمول

مذاقات غير عادية أو كريهة الطعم في فمك

طفح جلدي خفيف.

تعليقات

45 تعليقًا
إرسال تعليق
  1. طيب اية للى يحصل لو شربت شريط كامل فى وقت واد

    ردحذف
  2. من فضلكم هل استخدام نايت كالم 3مجم لمدة 4شهور متطعة ظار بالمخ

    ردحذف
  3. هو انا ممكن اخده بدون استشاره طبيب

    ردحذف
  4. لو سمحتوا انا عايزة اعطيه لولديتي اعطيهولها مع الشاي ولا اية وحيبقي اية مفعولة ممكن الرد بسرعة

    ردحذف
  5. بناقص من المنوم

    ردحذف
  6. انا مش بعرف انام من غيره واصبحت شبه مدمنه عليه بقالى 5 شهور باخده قبل النوم ولو بطلت أخده فى يوم مش بنام خالص وانا خايفه ابطله معرفش انام وبصراحة انا دايما متوترة وقلقانه وبفقد اعصابى وبيحصلى حاجات غريبه مكنتش بتحصل معايه من قبل

    ردحذف
    الردود
    1. You should see a doctor immediately because you have addicted this drug and I think you are about to destroy your brain unless it is already start destroying. No need for this shit.Only one exception in case of surgeries or special conditions. Any way it is harmful

      حذف
    2. ابي نايت كالم غير متوفر بالسعوديه

      حذف
  7. تقريبا كده انا مش طبيعى ..
    هههههههه باخده مدروخ شوية ولا بحس باى نعاش
    فين المنوم عيب كده يا اخوانا

    ردحذف
  8. لو سمحت انا ابن عمي عندو ارق قوي بس مبرضاش ياخد الحبوب او الابر ممكن لو حططهوله في بيبسي او سفن اب هيكون نفس المفعول ..... وشكرا

    ردحذف
    الردود
    1. انا كمان والدتي عندها ارق جامد ممكن احطوهلها ف الشاي او العصير

      حذف
  9. للاسف لظروف مريت بسها باخده بقالي سنه يوميا حبايتين م ال ٣ مجم يعني كل يوم ٦ مجم ونفسي ابطله تعبت منه ودبلت وكمان مبقتش بعرف انام هتجنن
    ارجوكي محتاجه المساعده ودعاؤكو ليا

    ردحذف
    الردود
    1. ربنا ييسرلك كل عسير وبلاش الادويه الي بتلعب في الدماغ دي ونستعين بالله ولكل مشكله حل

      حذف
  10. ينفع مع الرضاعه

    ردحذف
  11. انا بتعمله بطريقه مفرطه
    ارجو الرد

    ردحذف
  12. انا خلاني انام ساعتين بس واصحي
    ايه الحل بقي

    ردحذف
    الردود
    1. سيركويل من الصيدليه serquel 200

      حذف
    2. في داواء احسن منه للعندهم ارق سيركويل 200

      حذف
    3. يا راجل يا طيب اتقى الله ..يعنى حتى لو هتصف سيركويل للنوم ..يبقى 25 او 50 على اقصى تقدير

      حذف
  13. انا عندي ارق مزمن وباخد نايت كالم بس بردو مخلنيش انام غير ساعتين بس اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. The drug has no effect on your nervous system because the drug concentration in your body is high and now it is worthless.

      حذف
  14. انا عندي ارق مزمن وباخد نايت كالم بس بردو مخلنيش انام غير ساعتين بس اعمل ايه

    ردحذف
  15. الناس إلى بتاخده بشكل مفرط وبيزودو في الجرعات ولو وقفوه بيجيلهم أعراض انسحاب ..ده إدمان روحوا لطبيب نفسي عشان تتخلصو منه بدون تعب

    ردحذف
    الردود
    1. انا كنت باخده بجرعات مفرطه ولما جربت اعراض الانسحاب مقدرتش عليها وللاسف رجعتله تانى وبردو باخد جرعات اكتر من المسموح ولو مخدتش ممكن اقعد بالاسبوع منامش ولو عنيا غفلت ثانيه بتحصل اعراض انسحاب محدش فى الكون يقدر عليها لانها بتبقى مؤلمه جدااااا

      حذف
    2. انا كنت باخده بجرعات مفرطه ولما جربت اعراض الانسحاب مقدرتش عليها وللاسف رجعتله تانى وبردو باخد جرعات اكتر من المسموح ولو مخدتش ممكن اقعد بالاسبوع منامش ولو عنيا غفلت ثانيه بتحصل اعراض انسحاب محدش فى الكون يقدر عليها لانها بتبقى مؤلمه جدااااا

      حذف
    3. انا للاسف ادمنته وباخده بقالى حوالى سنه ولما حاولت ابطله تعبت جدا المشكله مش بس انى مبقبتش بنام ﻻﻻﻻ
      الموضوع اكبر بكتير انا كنت وصلت لانى باخد 6 حبايات 3مل فى اليوم وبطلتها فجأه وحصل لااتى :
      فضلت اول تلت ايام صاحيه مفيش مشاكل بس طبعا متوتره وفى رعشه فى ايدى ومتعصبه جدا لانى مكنتش بنام دخلنا فى رابح يوم قولت بقا احاول انام بس عنيا مش راضيه تقفل بسهوله اكنى بضغط عليها بالعافيه واخيرا روحت فى النوم تقريبا خمس دقايق والل حصل كالتالى:
      صحيت على الم فضيييع فى ضروعى وضغط جامد جدا اكن حد بيحاول يخنقنى ومش قادره اتنفس وضربات قلبى اكاد اكون سمعاها ومن كتر الوجع مكنتش حتى قادره احرك دراعة من مكانه حاسه ان االبت كله واقع فوقيا
      الاعراض دى بحسها كل ما بحاول اجرب ابطله فا طبعا رجعت تانى لسه وربنا يرحمنا

      حذف
    4. نور عينى الف سلامة عليكى مينفعش يابابا لازم تزورى طبيب وتحكى اللى حصل ربما يديكى علاج افضل يريحك

      حذف
  16. الناس إلى بتاخده بشكل مفرط وبيزودو في الجرعات ولو وقفوه بيجيلهم أعراض انسحاب ..ده إدمان روحوا لطبيب نفسي عشان تتخلصو منه بدون تعب

    ردحذف
  17. انا بخدو ولا كئني اخت حاجه

    ردحذف
  18. انا باخدة بس مش بيعمل معايا حاجة ومش بنام كويس وقلقانة ومتوترة وعقلى بيقف كتيير اعمل اية؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. خدي triprptal 300mg ده عشان التفكير و يهدي مودك و المنوم خودي serquel 200 انا مجرب و نجح الحمدالله لكن اوقفيه في الحال و خذي الادويه التي كتبتها لكي ده من خبره شخصيه انا بطلطوا الحمدالله و كويس و بنام من غير اي حاجه

      حذف
  19. ينفع فالاغتصاب

    ردحذف
  20. انا باخده بكميات كبيره بقالي اسبوع و اعراض انسخايه سهل الطلوع منها هو شريك سيركويب 200 نص حبايه قبل النوم و بالشفاء ان شاء الله في اعراض النسحاب

    ردحذف
  21. هل ينفع في الاغتصاب

    ردحذف
  22. اي واحد مش فاهم يارت ميتكلمش ده مش ادمان لان لو ادمان مكنش اتباع عدي كانو دخلوه جدول مش كل واحد يعمل فيها صيدلي ارحمونا بقا

    ردحذف
  23. نايت كالم 3mg
    بينوم كام ساعة من فضلكم
    الدكتور كاتباهولي بس خايف أجربه من غير ما أعرف مفعوله كام ساعة

    ردحذف
  24. كنت عايز اعرف مدى سرعة المادة الفعالة بعد تناولة

    ردحذف
  25. انا باخد ترييتيزول هل يسبب ضرر مع نايت كالم

    ردحذف
  26. نايت كالم 1مج بينيم كام ساعه الحبايه ارجو الرد

    ردحذف
  27. ياريت توقفوه لانه كتر اخذانه بيخليك تفقد الوعى و ممكن تعمل حاجات مكنتش فى وعيك فيها و لا تفتكرها اصلا كمان فهو هيعرضكم لكتير من المشاكل فى حياتكم

    ردحذف
  28. طيب ازاى اقدر اتخلصص من الطعم الى بيتركه ف الفم و الحلق مزعج جدا

    ردحذف
    الردود
    1. انا نفس الشيء طعم مر جدا بالفم يمنع عن ممارسة اي شيء اول مرة يحصلي كده

      حذف
  29. انا باخد نايت كالم بقالي اكتر من سنة بس مكنش ادمان يعني ومش طول الوقت كنت لما امر بضغوط نفسية وتوتر شديد ومكنتش بعرف انام اخده لمدة ٤ او ٥ ايام بس وبعدين اوقفه وكل حاجة بتكون تمام.. المرة دي افورت فيه جدا جدت جرعات كبيرة اوي ولفترة طويلة والموضوع فعلا مكنش لطيف وصلت لاني أأذي نفسي.. محاولتش انتحر ومجتش في بالي الفكرة اصلا بس أذيت نفسي والحمد لله عدت على خير يعني.. انا قررت من ساعتها اني عمري ما هاخد الدوا تاني مهما حصل ومهما كانت الظروف.. بقالي كام يوم مبطلاه وحاسة بدوخة شديدة طول الوقت وجسمي كله سايب جدا وعندي احساس بالقيء طول الوقت وبقيت حرفيا مبقدرش احرك دماغي خالص عشان بحس اني هيغمى عليا.. كنت فاكرة نفسي عيانة ومربطتش الموضوع بالدوا.. بس مكنتش قادره استحمل خالص الالم اللي كنت حاسة بيه فجبت الدوا وخدته تاني ويادوب وقت ما اشتغل بقيت تمام وكل الاعراض دي راحت ففهمت انها اعراض انسحاب.. محتاجة أعرف اعمل ايه عشان اعرف اخفف حتى الاعراض واستحمل الفترة دي تعدي لاني فعلا عايزة ابطله.. ياريت لو حد هنا دكتور يقدر يفيدني او حد عن تجربة شخصية لاني مش هقدر اروح لدكتور خالص..
    شكرا جدا مقدما واسفة على الاطالة

    ردحذف

إرسال تعليق

أخبرنا ما هو رأيك فى هذا الموضوع؟؟